neděle 23. října 2016

Symbol života a srdečnosti

Chléb z kvásku

Ještě v nedávné minulosti mohli péct chléb jen ti nejzkušenější mistři svého řemesla, a to kvůli středověké pověsti, která považuje bochník chleba za svátost, jež vytváří pouto mezi nebem a zemí. A přesně takhle jsem pečení chleba vnímala i já. Byl to pro mě nedosažitelný stupeň kuchařského umění, který jsem raději přenechávala "mistrům". Potom jsem ale ochutnala chléb, který upekla kamarádka a bylo rozhodnuto, že i já se stanu "mistrem" :-)


Poprvé jsem se neodvážila péct chléb sama, ale kamarádka se nabídla, že mi postup ukáže. Nejdříve je nutné vypěstovat kvásek nebo už hotový vytáhnout na několik hodin z ledničky. Potom je důležité vše si dobře časově rozvrhnout. Těsto totiž musí 10 - 12 hodin kynout v míse a potom ještě dvě hodiny v ošatce.


Co budeme potřebovat:

  • mouku 1/2 kg (chlebovou, žitnou celozrnou jemně mletou...)
  • sůl
  • kvásek
  • kmín
  • další koření a semínka dle chuti (nemusí být)
  • odstátou vodu 400 - 500 ml

Postup:

Do odstáté vody vmícháme 4 lžíce kvásku a přilijeme do mísy, kde už máme připravenou mouku se solí a kořením. Dobře promícháme, mísu přikryjeme igelitem a necháme na teplém místě kynout 10 až 12 hodin. Je celkem jedno, jestli je těsto řidší nebo hustší, obě varianty jsou chutné. Sami uvidíte, co vám bude více vyhovovat.


Odebraný kvásek musíte doplnit, proto přidejte 4 lžíce mouky, trochu vody a zamíchejte. Kvásek by měl být spíše řidší, dobře promíchatelný, taková konzistence bývá nejlepší. Já ho nechám vždy ještě několik hodin mimo ledničku, počkám až nabude a pak teprve ho dám do chladu.


Po 10 až 12 hodinách těsto vyklopíme na hodně pomoučený vál a tak půl hodinky počkáme.



Po půl hodince několikrát těsto s moukou překlopíme, aby se nelepilo a necháme ještě 2 hodiny kynout v ošatce. Jestli nemáte ošatku, která krásně vykreslí na chlebu "letokruhy", použijte třeba cedník nebo jinou děravou nádobu, vystelte ji utěrkou a dejte těsto kynout tam. A zase přikryjte igelitem.

A teď přichází pro mě nejhorší moment. Po asi čtvrt hodinovém zahřátí trouby na 250 °C i s pečící nádobou (já používám skleněnou s víkem, stejně velkou jako ošatka) vyklopíme opatrně těsto do pečící mísy. Někdy se těsto přichytne na ošatce nebo se vyklopí nakřivo, toho se nelekejte a nepanikařte! Vždycky chléb vypadá hezky, i když ho do pečící misky nasoukáte jakkoli.


Na 250 °C pečte půl hodiny i s víkkem a ještě 10 minut potom bez přikrytí. No a vynikající chléb je hotov! Uchovávejte ho zabalený v utěrce a buďte si jisti, že vydrží i týden a stále bude dobrý a nezplesniví. Mně se zatím každý chléb povedl a kvásek se mi také daří udržovat, takže to opravdu není nic těžkého. První chléb sice vypadal divoce, ale chutnal skvěle, možná i tím, že to bylo v době burčáků a u pečení panovala velmi dobrá nálada.


A nakonec varování! Jak jednou kváskový chléb upečete, bude to jako droga a budete péct dále.

Kdo si o chlebu bude chtít přečíst něco navíc, na webu Homeware je dobrý článek...



Žádné komentáře:

Okomentovat