čtvrtek 6. října 2016

Nejtypičtější gruzínská pochoutka

Chačapuri

Při cestování po Gruzii bylo nejčastější naší obživou chačapuri. Jedná se o nejtypičtější gruzínské jídlo. Většinou to byla jediná varianta, která nám mohla zahnat hlad a ke konci našich cest to už byla i jedna z nechtěných variant, protože jsme byli za tu dobu chačapuri opravdu přejedení. Je to kynutá chlebová placka plněná ovčím sýrem.



Po Gruzii se mi stýská, učarovala mě. A s odstupem času jsem i zapomněla, že jsem měla chačapuri někdy plné zuby. Všem jsem o něm básnila a říkala si, že jeho příprava přece nemůže být tak složitá. Na internetu jsem našla recept a hned, jak jsem sehnala dobrý ovčí sýr, pustila jsem se do přípravy.

Chačapuri je v Gruzii několik druhů, které se liší podle určitého regionu. Já jsem si vybrala nejčastější druh, a to imeruli, což je kulatá kynutá placka se sýrem uvnitř, nazvaná podle regionu Imereti. Když jste si chtěli vybrat chačapuri na stánku, nebylo to jednoduché....



 Lišilo se i těsto, ze kterého bylo chačapuri upečeno. Nejlahodnější bylo domácí chačapuri. Nejvíce chutnalo to, které jsem viděla, jak v hospůdce v horách přímo před našimi zraky pekla místní hostinská.


K přípravě budeme potřebovat:

  • 500 g hladké mouky
  • 125 ml vlažného mléka
  • 1/2 kostky čerstvého droždí
  • 3 vejce
  • 60 g rozpuštěného másla
  • 1 lžička soli
  • 400 g sýra
  • kousek másla
  • 1 žloutek, mléko a máslo na potření
Do vlažného mléka nadrobíme droždí, přidáme malou lžičku cukru krystalu, aby kvásek pěkně kvasil a počkáme tak 20 minut. Až máme na povrchu mléka s droždím bubliny a kvásek začne stoupat, vlijeme ho do mísy, přidáme mouku, sůl, vejce, máslo, důkladně promícháme a vytvoříme hladké těsto, které přikryté utěrkou necháme na teplém místě asi hodinu nakynout.


 Hotové nakynuté těsto rozdělíme na dvě části, každou polovinu rozválíme na velikou kulatou placku, poklademe nahrubo nastrouhaným sýrem, přidáme několik malých kostiček másla a okraje placky přehneme doprostřed a spojíme. Jemně hotovou a naplněnou placku přejedeme válečkem a vidličkou na několika místech propíchneme, aby se při pečení placka příliš nenafukovala.


Chačapuri potřeme žloutkem rozšlehaným s mlékem a pečeme v předehřáté troubě na 250 °C 10 minut. Po upeční dozlatova potřeme máslem a můžeme podávat. Nejlepší je teplé, krátce po upečení. 



Gruzínci ho s oblibou podávají se zeleninovým salátem, kde významnou roli a pro mnohé dost výraznou nepřekonatelnou chuť, hraje čerstvý koriandr.


Pokud se chačapuri nesní na posezení, je vynikající i ohřáté v mikrovlnce. .....a nyní se nechte unášet chutí východu... :-)




Žádné komentáře:

Okomentovat